Trafik med Zeppelinare
Under 28 år upprätthölls trafik mellan Europa och USA.
Passagerarantalet var 37 000.
Färden tog 2,5 dagar.
En jordenruntresa företogs 1929 och tog 12 dagar.
Passagerarantalet var 37 000.
Färden tog 2,5 dagar.
En jordenruntresa företogs 1929 och tog 12 dagar.
Känner att jag här måste komma med lite mer om trafiken med Zeppelinarna.
När jag pratar med en del om det här, har jag förstått att många menar att ”detta har inte ägt rum” –
det har inte kunnat fungera.
Det hela tog slut 1937. Man ansåg att olyckan var för stor. Det dog 36 personer och 62 överlevde.
Kanske det är en av de svårare bitarna i det här projektet. Det märkliga är att man gick till ett system
där dödligheten var större.
De här siffrorna har jag fått fram på nätet och då från Wikipedia samt Forum för levande Historia.
Har även sett att USA ger NASA pengar till ett bolag som nu håller på att ta fram moderna
Zeppelinare som skall kunna gå att använda för fraktflyg, men som även skall kunna ta passagerare.
De arbetar med He i ställer för H2. Helium i stället för vätgas.
Det kan bli en kanske svår uppgift att övertyga flygpassagerare om att det är helt ok att flyga med
dessa luftskepp – men jag tror fullt och fast att det bör bli en fantastisk upplevelse att sväva fram
över det svenska landskapet på en ganska bekväm höjd på allt mellan 300 -2500 meter. Framför allt
så kan man nå alla städer och orter som har en anordning för att lägga till med en Zeppelinare. Om
jag inte sagt det tidigare, så kan en del modeller kunna landa på vatten. Ökade möjligheter!
En bild från matsalen ombord visar att det verkar vara ganska rymligt. Man åt på porslin som var
framtaget just för Zeppelinarna och det hela ser ganska trevligt och bekvämt ut.
Antagligen borde jag ta reda på mer om hur det hela flöt på. Antagligen har många vittnen förträngt
hur det hela var. Flyget, tyngre än luft, var ju just då på väg att ta över och man valde att inte kämpa
emot.
När jag pratar med en del om det här, har jag förstått att många menar att ”detta har inte ägt rum” –
det har inte kunnat fungera.
Det hela tog slut 1937. Man ansåg att olyckan var för stor. Det dog 36 personer och 62 överlevde.
Kanske det är en av de svårare bitarna i det här projektet. Det märkliga är att man gick till ett system
där dödligheten var större.
De här siffrorna har jag fått fram på nätet och då från Wikipedia samt Forum för levande Historia.
Har även sett att USA ger NASA pengar till ett bolag som nu håller på att ta fram moderna
Zeppelinare som skall kunna gå att använda för fraktflyg, men som även skall kunna ta passagerare.
De arbetar med He i ställer för H2. Helium i stället för vätgas.
Det kan bli en kanske svår uppgift att övertyga flygpassagerare om att det är helt ok att flyga med
dessa luftskepp – men jag tror fullt och fast att det bör bli en fantastisk upplevelse att sväva fram
över det svenska landskapet på en ganska bekväm höjd på allt mellan 300 -2500 meter. Framför allt
så kan man nå alla städer och orter som har en anordning för att lägga till med en Zeppelinare. Om
jag inte sagt det tidigare, så kan en del modeller kunna landa på vatten. Ökade möjligheter!
En bild från matsalen ombord visar att det verkar vara ganska rymligt. Man åt på porslin som var
framtaget just för Zeppelinarna och det hela ser ganska trevligt och bekvämt ut.
Antagligen borde jag ta reda på mer om hur det hela flöt på. Antagligen har många vittnen förträngt
hur det hela var. Flyget, tyngre än luft, var ju just då på väg att ta över och man valde att inte kämpa
emot.
Författare: Anders Westerberg
Kontakt: Korsfararvägen 42, 18140 Lidingö [email protected]
Förbehåller mig äganderätten till denna artikel och nsvarar för innehållet! Copyright 2022 Anders Westerberg 070 468 23 38