Vi ska inte ha snabbtåg
av Anders Westerberg
Min uppfattning är vi inte skall ha snabbtåg.
Enligt en utredning som bland annat salufördes i Almedalen i somras skall vi ju ha snabbtåg som skall knyta ihop Stockholm, Göteborg och Malmö via Jönköping.
Det är en nyhet att det är Jönköping som blir en sorts nav. Varför utesluter man Hallsberg /Örebro.
Ytterligare en fråga är varför man vill ”cementera” en struktur som kan kallas Stockholm/ Göteborg/Malmö. Det är ju orter som redan är etablerade och har tågförbindelser, flygförbindeler, bussförbindelser, och fungerande lokaltrafik.
Dessutom tycks ju stationerna som ligger utefter snabbjärnvägen tro att de skall vara med i leken, genom att det ”snabba tåget” skall stanna vid just deras station. Då har ju snabbtåget upphört att vara just snabbtåg. Detta fungerar inte.
En ort som bör vara extra missnöjd är Ulricehamn som helt förlorar sin status som station som helt enkelt dras in. De har ett vackert stationshus, men det räcker inte.
En annan ort som återigen hamnar vid sidan om är Växjö som ju som vanligt betjänas av Alevesta. Har ej helt klart för mig hur man tänkt sig det hela. Ett stopp i Småland borde ju kunna hinnas med.
Huvudorterna i det här spelet kommer ju att trafikeras av flyget, då man måste fram så snabbt som möjligt, och då är frågan om det är lönsamt att bygga dyra konstruktioner på marken som ger en ganska liten tidsskillnad. Underhållet blir dyrt och vi ha ju i dag svårigheter att underhålla de tåg som går 160 km/tim.
Enligt en utredning som bland annat salufördes i Almedalen i somras skall vi ju ha snabbtåg som skall knyta ihop Stockholm, Göteborg och Malmö via Jönköping.
Det är en nyhet att det är Jönköping som blir en sorts nav. Varför utesluter man Hallsberg /Örebro.
Ytterligare en fråga är varför man vill ”cementera” en struktur som kan kallas Stockholm/ Göteborg/Malmö. Det är ju orter som redan är etablerade och har tågförbindelser, flygförbindeler, bussförbindelser, och fungerande lokaltrafik.
Dessutom tycks ju stationerna som ligger utefter snabbjärnvägen tro att de skall vara med i leken, genom att det ”snabba tåget” skall stanna vid just deras station. Då har ju snabbtåget upphört att vara just snabbtåg. Detta fungerar inte.
En ort som bör vara extra missnöjd är Ulricehamn som helt förlorar sin status som station som helt enkelt dras in. De har ett vackert stationshus, men det räcker inte.
En annan ort som återigen hamnar vid sidan om är Växjö som ju som vanligt betjänas av Alevesta. Har ej helt klart för mig hur man tänkt sig det hela. Ett stopp i Småland borde ju kunna hinnas med.
Huvudorterna i det här spelet kommer ju att trafikeras av flyget, då man måste fram så snabbt som möjligt, och då är frågan om det är lönsamt att bygga dyra konstruktioner på marken som ger en ganska liten tidsskillnad. Underhållet blir dyrt och vi ha ju i dag svårigheter att underhålla de tåg som går 160 km/tim.
Tågets enda fördel är att det ”landar” mitt i stadskärnan.
Utan dessa snabba tåg dör Sverige, sägs det i utredningen. ?
Mitt förslag är att man i stället flyger med Zeppelinare. De orter som vill vara med i ett sådant nätverk skaffar sig en mast eller dockningsstation, som liknar de tilläggsplatser som finlandsfärjor och danmarksfärjor angör.
Fördelen med dessa är att de kan ligga mitt i ett samhälle och behöver inte landningsbanor och flygbussar för transfer.
Just nu så går dessa Zeppelinare lite långsamt c:a 130 km/tim på väg mot 230 km/tim. Det troliga är att de inte kommer att se ut som Zeppelinarna 1937. De är antagligen mera flygplanslika och har ett sofistikerat propellersystem som gör att de kan docka i sina landningsfickor. Antagligen så liknar de drönare men med Zeppelinarens lyftkraft. Såg i en teknisk tidskift en helikopter som inte kan störta på grund av en gasfylld ”ryggsäck” som då garanterar att den inte störtar om rotorn fallerar.
Med ett Zeppelinarnät kan man lätt upprätta flygförbindelser mellan orter var som helst i landet utan dyrbara konstruktioner på marken. Masterna eller dockningsfickorna bör inte kosta särskilt mycket och ligga centralt. Järnvägar är dyra att bygga och underhålla och det är ju även flygfält med olika väganslutningar.
Mitt förslag är att man i stället flyger med Zeppelinare. De orter som vill vara med i ett sådant nätverk skaffar sig en mast eller dockningsstation, som liknar de tilläggsplatser som finlandsfärjor och danmarksfärjor angör.
Fördelen med dessa är att de kan ligga mitt i ett samhälle och behöver inte landningsbanor och flygbussar för transfer.
Just nu så går dessa Zeppelinare lite långsamt c:a 130 km/tim på väg mot 230 km/tim. Det troliga är att de inte kommer att se ut som Zeppelinarna 1937. De är antagligen mera flygplanslika och har ett sofistikerat propellersystem som gör att de kan docka i sina landningsfickor. Antagligen så liknar de drönare men med Zeppelinarens lyftkraft. Såg i en teknisk tidskift en helikopter som inte kan störta på grund av en gasfylld ”ryggsäck” som då garanterar att den inte störtar om rotorn fallerar.
Med ett Zeppelinarnät kan man lätt upprätta flygförbindelser mellan orter var som helst i landet utan dyrbara konstruktioner på marken. Masterna eller dockningsfickorna bör inte kosta särskilt mycket och ligga centralt. Järnvägar är dyra att bygga och underhålla och det är ju även flygfält med olika väganslutningar.
Zeppelinarna bör i en snar framtid vara eldrivna och tanka vätgas!
Zeppelinartransport till Gotland bör vara helt idealisk.
Jag har fått en del påpekanden om att zeppelinare generellt är svåra att styra.
Mitt motargument är att om det går att styra borrplattformar med propellersystem så att man kan borra på havsbottnen under plattformen, utan att man använder en fast förankring, så borde det gå att få en modern zeppelinare att hovra.
Järnvägens dilemma såg jag när jag skulle till Berlin för ett antal år sedan. Stockholm var utgångspunkten.
Flygbiljetten kostade 400 skr tur och retur. Järnvägsbiljetten skulle kosta 3000 skr och det gick inte att resa när som helst. Det förelåg ett tåg på onsdagar. Man kunde då i alla fall inte åka med dagliga turer. Resan gick via Köpenhamn och Hamburg. Kanske lite orättvist med så mycket blandning mellan land och vatten, men visar att det kan vara svårt att tävla om vem som klarar av komma först med rimliga priser.
Hur ser ett snabbtåg ut mellan Stockholm och Berlin?
Mitt motargument är att om det går att styra borrplattformar med propellersystem så att man kan borra på havsbottnen under plattformen, utan att man använder en fast förankring, så borde det gå att få en modern zeppelinare att hovra.
Järnvägens dilemma såg jag när jag skulle till Berlin för ett antal år sedan. Stockholm var utgångspunkten.
Flygbiljetten kostade 400 skr tur och retur. Järnvägsbiljetten skulle kosta 3000 skr och det gick inte att resa när som helst. Det förelåg ett tåg på onsdagar. Man kunde då i alla fall inte åka med dagliga turer. Resan gick via Köpenhamn och Hamburg. Kanske lite orättvist med så mycket blandning mellan land och vatten, men visar att det kan vara svårt att tävla om vem som klarar av komma först med rimliga priser.
Hur ser ett snabbtåg ut mellan Stockholm och Berlin?
Författare: Anders Westerberg
Kontakt: Korsfararvägen 42, 18140 Lidingö [email protected]
Förbehåller mig äganderätten till denna artikel och nsvarar för innehållet! Copyright 2022 Anders Westerberg 070 468 23 38