Den perfekta bilen
av Anders Westerberg
Jag står på en parkeringsplats tillsammans med en tekniker för ett bilmärke. Jag skall inte avslöja bilmärket förrän lite senare.
Vi går igenom bilen och börjar under motorhuven, där man kan se att alla kablar som går ut från bränslecellen har orange färg. Det är viktigt för när bränslestacken är aktiv så är spänninge 600 volt och det kan vara bra att veta. På vänster sida så finns ett system för fuktsättning av det som kommer in till bränslecellen. Detta gör att den fungerar bättre. Teknikern betonar att här får inte tillföras vatten av vem som helst utan bara av verkstaden då vattnet måste var mycket rent. Hur rent anges inte. De orangefärgade kablarna matar ett batterisystem som ligger under baksätet och är det man hämtar strömmen från för att få fart på elmotorerna. Man tar alltså inte elen direkt fån bränslecellen för att komma iväg utan man går via detta batteri som ligger under baksätet vilket gör att man får ett normal fartökning som från vilken motor som helst.
Det föreligger även ett vanligt 12voltsbatteri, som ligger i bagageutrymmet och som är till för den vanliga bildelen med instrument och belysning och fläktar mm som i vilken bil som helst. Detta batteri laddas av det totala systemet.
Alltså två system 12 volt och 600 volt.
Vätgasen som vi tankade på Arlanda förvarades under golvet i bagageutrymmet och kunde ta emot vätgas för en resa på c:a 58 mil beroende på hur man kör och om man måste ha vindrutetorkarna på eller annan utrustning, vilket ju förkortar körsträckan. Trycket i tanken vid full tank är 700 bar. För att få tanken tät är den guldpläterad. Guldmängden är i sjunkande.
Om bilen skulle bli utsatt för brand så dumpas vätgasen ut i en av bakskärmarna på 90 sekunder( full tank).
Motorn är på 100 kWh – det vill säga bränslecellen. Elmotorn arbetar med ett varvtal på upp till 18000 varv. Detta varvtal växlas ner till varvtal som passar drivlinan mot vägen. Troligen är det motståndet och massan i motor och växellåda som gör att man får ett ”driv” i systemet. Det hela är ju mycket tilltalande med bara roterande delar som troligen behöver ett minimum av service.
Det vi inte vet just nu är vad det kostar i service och underhåll per mil. Vad kostar en renovering av själva bränslecellen och kan den tänkas behålla sin status eller ”faller den” som ett batteri över tiden för att bli svagare och svagare.
Den viktiga frågan är vad vätgasen kommer att kosta och hur nätet kommer att se ut. Kommer vanliga bensinstationer att kunna tillhandahålla vätgasen.
Jag frågar om det behövs körinstruktioner – men teknikern menar att det inte behövs, om jag kört en vanlig automatväxlad bil. Det har jag och det hela stämmer för jag tar mig till Arlanda för att tanka. Där får jag hjälp av teknikern som vet att man behöver öva in handhavandet av själva gasanslutningen. Det fordrar en viss kraft som bör övas in. Tankningen går på 4 till 5 minuter för en ovan och bör sedan efter övning gå på 3 till 4 minuter.
Själva körningen är sedan rutinmässig med enda skillnaden att det finns en del tablåer över hur systemet arbetar. Detta tar man fram på en skärm. Det kan vara bra att inte sitta och titta på det här schemat då det kan innebära trafikfara.
För att summera det hela så är denna bil en perfekt pusselbit i det framtida samhälle. Det som måste till för detta skall infrias är att det blir en rimlig kostnad för att driva bilen. Med andra ord måste vi få reda på milkostnaden och de servicekostnader som kommer att krävas. Gasen borde kunna tillhandahållas av de vanliga bensinstationerna och service på de verkstäder som sevar våra bilar i dag.
Naturligtvis så är det nödvändigt att framställa vätgasen med ren el. Som jag påpekat tidigare så är ju varken batteribilar eller bränslecellbilar rena om inte lokala vindsnurror och solceller levererar vätgas i stället för el från nätet som ju kan komma från kol.
Vi går igenom bilen och börjar under motorhuven, där man kan se att alla kablar som går ut från bränslecellen har orange färg. Det är viktigt för när bränslestacken är aktiv så är spänninge 600 volt och det kan vara bra att veta. På vänster sida så finns ett system för fuktsättning av det som kommer in till bränslecellen. Detta gör att den fungerar bättre. Teknikern betonar att här får inte tillföras vatten av vem som helst utan bara av verkstaden då vattnet måste var mycket rent. Hur rent anges inte. De orangefärgade kablarna matar ett batterisystem som ligger under baksätet och är det man hämtar strömmen från för att få fart på elmotorerna. Man tar alltså inte elen direkt fån bränslecellen för att komma iväg utan man går via detta batteri som ligger under baksätet vilket gör att man får ett normal fartökning som från vilken motor som helst.
Det föreligger även ett vanligt 12voltsbatteri, som ligger i bagageutrymmet och som är till för den vanliga bildelen med instrument och belysning och fläktar mm som i vilken bil som helst. Detta batteri laddas av det totala systemet.
Alltså två system 12 volt och 600 volt.
Vätgasen som vi tankade på Arlanda förvarades under golvet i bagageutrymmet och kunde ta emot vätgas för en resa på c:a 58 mil beroende på hur man kör och om man måste ha vindrutetorkarna på eller annan utrustning, vilket ju förkortar körsträckan. Trycket i tanken vid full tank är 700 bar. För att få tanken tät är den guldpläterad. Guldmängden är i sjunkande.
Om bilen skulle bli utsatt för brand så dumpas vätgasen ut i en av bakskärmarna på 90 sekunder( full tank).
Motorn är på 100 kWh – det vill säga bränslecellen. Elmotorn arbetar med ett varvtal på upp till 18000 varv. Detta varvtal växlas ner till varvtal som passar drivlinan mot vägen. Troligen är det motståndet och massan i motor och växellåda som gör att man får ett ”driv” i systemet. Det hela är ju mycket tilltalande med bara roterande delar som troligen behöver ett minimum av service.
Det vi inte vet just nu är vad det kostar i service och underhåll per mil. Vad kostar en renovering av själva bränslecellen och kan den tänkas behålla sin status eller ”faller den” som ett batteri över tiden för att bli svagare och svagare.
Den viktiga frågan är vad vätgasen kommer att kosta och hur nätet kommer att se ut. Kommer vanliga bensinstationer att kunna tillhandahålla vätgasen.
Jag frågar om det behövs körinstruktioner – men teknikern menar att det inte behövs, om jag kört en vanlig automatväxlad bil. Det har jag och det hela stämmer för jag tar mig till Arlanda för att tanka. Där får jag hjälp av teknikern som vet att man behöver öva in handhavandet av själva gasanslutningen. Det fordrar en viss kraft som bör övas in. Tankningen går på 4 till 5 minuter för en ovan och bör sedan efter övning gå på 3 till 4 minuter.
Själva körningen är sedan rutinmässig med enda skillnaden att det finns en del tablåer över hur systemet arbetar. Detta tar man fram på en skärm. Det kan vara bra att inte sitta och titta på det här schemat då det kan innebära trafikfara.
För att summera det hela så är denna bil en perfekt pusselbit i det framtida samhälle. Det som måste till för detta skall infrias är att det blir en rimlig kostnad för att driva bilen. Med andra ord måste vi få reda på milkostnaden och de servicekostnader som kommer att krävas. Gasen borde kunna tillhandahållas av de vanliga bensinstationerna och service på de verkstäder som sevar våra bilar i dag.
Naturligtvis så är det nödvändigt att framställa vätgasen med ren el. Som jag påpekat tidigare så är ju varken batteribilar eller bränslecellbilar rena om inte lokala vindsnurror och solceller levererar vätgas i stället för el från nätet som ju kan komma från kol.
Författare: Anders Westerberg
Kontakt: Korsfararvägen 42, 18140 Lidingö [email protected]
Förbehåller mig äganderätten till denna artikel och nsvarar för innehållet! Copyright 2022 Anders Westerberg 070 468 23 38